Adwords foutje: Goedkope Sony Bravia voor €1.238,45


Vandaag dacht ik de goedkoopste Sony Bravia TV van Nederland te kunnen kopen; Een Sony KD-55XD9305 voor slechts €1.238,45 Euro. De vreugde was echter van korte duur; Er stond een verkeerde prijs in de Google Adwords advertentie.

 

Sony KD-55xd9305 Adwords advertentie

Omdat ik heel zorgvuldig omga met mijn rechtsbijstandverzekeringPlatteTV goede reviews heeft en ik een vermoeden heb waar de fout ligt, heb ik de zaak niet doorgezet.

Ad customizers

PlatteTV heeft niet duidelijk aangegeven waar de fout precies zat. Op basis van de huidige informatie (fout in de techniek en dat de prijs lager is dan de inkoopprijs) ligt de fout waarschijnlijk in de datafeed voor Ad customizers.

Met Ad customizers kan je – net zoals de Keyword Insertion mogelijkheid ({KeyWord: Standaard Tekst}) -teksten vervangen en toevoegen in een Adwords Advertentie. Wat ik vermoed is dat de inkoopprijs in de datafeed is gebruikt en dat ze daar tijdelijk de “BTW Deals” korting op hebben berekend.

Het verkeerd gebruiken van inkoopprijzen komt regelmatig voor. Er zijn verschillende manieren om dit te voorkomen, maar de simpelste is meestal om de data te vergelijken (inkoopprijs en verkoopprijs) voordat je de feeds genereert.

Voor technische vragen en maatwerkoplossingen verwijs ik je graag door naar Netsquare. Heb je vragen over Google Adwords of heb je toevoegingen voor dit artikel (uiteraard met backlink mits je een slecht link-profiel hebt): Neem contact met mij op.

 

 

 

Prioriteit geven aan Zoekwoorden OBV Af- of Toename in zoekvolume


De meeste online marketeers geven op basis van het gemiddelde zoekvolume prioriteiten aan zoekwoorden. Handig voor bijvoorbeeld de advocaat of de notaris om de hoek, maar niet voor een AMS Advocaten of een DAS Rechtsbijstand. Zij hebben zodanig veel zoekwoorden, dat er goed nagedacht moet worden over de prioriteiten in hun Keyword Analyse/Content Strategie. Extra data zoals een af- of toename in het zoekvolume kan hierbij helpen.

In dit artikel leg ik je uit hoe je met de periode vergelijker van de Google Keyword Planner op een simpele en snelle manier prioriteiten kan geven aan zoekwoorden.

Voordat ik begin: Met Google Trends kan je van de meeste zoekwoorden wel goed achterhalen hoe mensen hierop hebben gezocht en kan je zelfs een voorspelling opvragen. Het geeft echter geen zoekvolumes terug en constant switchen tussen de schermen is niet heel efficient werken.

Periode invoeren en vergelijken

Periode vergelijken met Google Keyword Planner

Stap 1 en 2 spreken vrijwel voor zich. Mocht je niet starten vanaf de Keyword Planner homepage, dan kan je in de linker zijbalk “Periode” wijzigen.

Resultaat Periode vergelijken

In het bovenstaande voorbeeld zie je een resultaat met de periode vergelijker aan in de Google Adwords Keyword Planner. Mocht je niet dezelfde kolommen zien, dan kan je deze aanpassen onder “kolommen” door deze simpelweg aan of uit te vinken.

Vervolgstappen

De beste vervolgstap is om in je Keyword Analyse (Spreadsheet) een periode toe te voegen in je veld “zoekvolume” en extra kolommen aan te maken voor de statistische verschillen. Verder kan je voor je Keyword Analyse/Marktonderzoek en Content Strategie hoogstwaarschijnlijk dezelfde werkwijze aanhouden. Ikzelf werk vanuit een Spreadsheet in Google Drive en hanteer altijd;

  1. Goedkeuring keywords van de klant (groen, oranje, rood);
  2. Content Strategie opstellen (title’s, url’s, descriptions, etc.);
  3. Prioriteiten toewijzen op basis van datums;
  4. Na doorvoeren en controle een kolom groen markeren met een datum.

Extra tips

  • Bekijk in de maandelijkse grafiek (naast het zoekvolume) of het zoekwoord seizoensgebonden is.  Zo ja; splits je content agenda op met seizoenen.
  • Splits je Keyword Analyse goed op in mobiel en desktop en vergelijk deze. Het is niet vreemd dat er een daling is in zoekvolume op desktop, maar dat deze toeneemt op mobiel.
    • Vergeet je nulpunt ook niet op te splitsen in mobiel en desktop!
  • Breid je content uit op basis van rankings en bezoekersstatistieken. Hiermee voorkom je dat concurrenten je Content Strategie kopiëren en je vrij snel kunnen bijhouden of erger; inhalen.